Interviu despre cum ar trebui să fie tratați copiii în această perioadă. Școlarii pot avea șocuri psihologice și emoționale din cauza pandemiei de COVID-19

Psihologul Mark Hajdu, absolvent al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și masterant la specializarea „Clinică, Consiliere și Psihoterapie”,a vorbit despre școala online și despre cât de puternic pot fi afectați copiii de măsurile luate în contextul pandemiei de coronavirus.

În urma studiilor, cursurilor și workshopurilor urmate în domeniul psihoterapie și dezvoltării personale, specialistul explică, pe înțelesul tuturor, care sunt efectele pandemiei asupra copiilor și școlarilor. Astfel, el punctează cât de mult interes și timp ar trebui să acorde părinții propriilor copii, în special în perioada aceasta.

Mark Hajdu ne-a spus că una din valorile lui fundamentale ca om este altruismul și că prin această a fost pavat drumul lui spre această carieră. „Psihologia m-a ales pe mine. Adică, de când mă știu oamenii vin la mine pentru ajutor pe partea emoțională, înainte de studii îmi spuneau că îi înțeleg și că îi ajut.” Ulterior, Hajdu a conștientizat că după ce a început studiile: „mi s-a cristalizat dorința de a oferi ajutor, deoarece am început să și înțeleg în profunzime de ce au oamenii nevoie când cer ajutor și ce tehnici și skill-uri sunt utile în acele situații”.

Interviu cu psiholog Mark Hajdu

Efectele negative ale școlii online asupra unui copil

Am ales să tratăm acest subiect din punct de vedere psihologic și am concluzionat că efectele sunt aproape în totalitate negative. „Efectele pandemiei sunt major negative, deoarece au apărut o serie de schimbări în viața copiilor la nivel academic, social și emoțional, chiar și cognitiv”, spune acesta.

R: Ce înseamnă schimbare la nivel cognitiv pentru școlari?

„La nivel cognitiv copiii se pot gândi la multe lucruri precum <<de ce să mai fiu așa preocupat de ore când oricum pot să îmi pun microfonul pe mute și să fac ce vreau>>, comportament care se concluzionează ca fiind nu doar negativ ci chiar posibil o rădăcină a obișnuinței”, spune specialistul

„La nivel comportamental copiii pot deveni delăsători, ei intră într-o zonă de confort în care nu prea fac nimic alteva doar ce este strict necesar. Nu în ultimul rând, din punct de vedere emoțional, copiii sunt foarte afectați deoarece socializarea acestora cu persoanele din grupul lor nu mai este la fel, pauzele la școală nu sunt la fel, s-a schimbat si socializarea cu părinții/profesorii, toate acestea ducând la un nivel de anxietate mai ridicat și în cel mai rău caz și la panică.”, conchide psihologul. Aici intervine obligativitatea implicării părinților, copiii având nevoie de suport emoțional și de explicații pentru a nu avea o viziune distorsionată despre lume.

R: Cat de mult contează sprijinul moral al părinților in acest context (al pandemiei) ?

„Din punctul meu de vedere sprijinul părinților în această situație este crucial, pentru că, în această perioadă copilul își petrece cea mai mare parte din zi, sau chiar toată ziua cu părinții sau bunicii. Aportul părinților în dezvoltarea personală și profesională a copiilor a devenit obligatoriu”. Mark încurajează părinții să participe la orele online cu copiii și să se ocupe de ei, deoarece un asemenea blocaj la nivel educațional poate duce la o restrângere a posibilităților de socializare”.

R: Cum influentează educația copilului faptul că școala este online și că părinții devin oarecum învățători? 

„Din discuțiile mele cu copiii am realizat un lucru cert, școala online nu este la fel și celor mai multi copii nu le place, deoarece nu au contact cu grupul de covârstnici, ceea ce influențează dezvoltarea acestora. Pe partea academică apar unele lacune deoarece informația nu  mai este transimisă față în față iar copilul nu poate întelege emoția și limbajul non verbal al învățătorului, respectiv profesorului.”.

Astfel, se consideră că părinții sunt de mare ajutor pentru profesori în acestă perioadă, situația ideală fiind participarea sau supravegherea acestora în timpul orelor.

R: Cum vor mai putea ieși copiii din această zonă de confort? (A sta acasa, a nu participa la toate orele, a nu merge fizic in institutia scolara)? 

„Cred că este posibil să iasă din zona de confort cu exercițiu, nu spun că va fi ușor, dar copiilor le place mai mult fizic la școală în comparație cu mediul online, poate din cauza grupului de covârstnici poate din cauza contactului fizic, adică cred eu că în 7-10 luni de pandemie în care nu s-a mers la școală copiii nu se dezvață de obiceiul de a avea contact fizic real autentic.”

R: Din punct de vedere psihologic această generatie va putea avea parte de același trai? (Adica educatie pe plan social si financiar/vor mai percepe lucrurile la fel) ?

„Cred că da, nu neaparat același, dar copiii au o plasticitate mult mai mare a creierului ceea ce face ca a lor capacitate de adaptare să fie net superioară adulților, așa că sunt sigur că se vor adapta la situație”

R:  Ce activități pot face părinții cu copiii lor pentru a ieși din acest stres/șoc/a percepe că se va reveni într-un timp la vechile obiceiuri

„În primul rând, aș recomanda pentru orice situație de șoc și stres major mindfullness-ul, sau exercițiile de relaxare. Pentru a percepe că totul va reveni la un moment dat la normal  este foarte important să întelegem situația și proprietățile ei ( este trecătoare și că omeriea a mai trecut prin vremuri nefaste și înainte, gripă spaniolă, ciumă, holeră, războaie, revolte).”

„Părinții, ar putea și chiar trebui să facă activități prin care să dezvolte unele skilluri ale copiilor și să perceapă această situație ca pe o oportunitate de a sta cu copiii, nu ca pe un lucru în plus de făcut. Mai mult, în acest context ar trebui să profităm, pentru că avem foarte mult timp să stăm cu ei.”

R: Ne poți spune cât de importantă este comunicarea între școlar și părinte?
 

„Comunicarea din punctul meu de vedere este esența oricărei relații interumane, deoarece noi doar prin comunicare putem transmite o informație de la unul la celălalt. Este faorte important să comunicăm dar și mai important este modul în care o facem. Eu recomand tuturor o technică de comunicare care se numește comunicare non-violentă sau asertivă.”

Comunicarea asertivă este una dintre cele mai eficiente moduri de relaționare în situațiile în care dorim să ne cerem drepturile, să ne exprimăm sentimentele sau să spunem „nu”. Asertivitatea presupune susținerea propriului punct de vedere cu fermitate și curaj, dar fără a deveni agresivi.

Sursa foto: NeONBRAND on Unsplash


 

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Article

Ghidul de informare și prevenire al autorităților clujene conține toate informațiile despre COVID-19 de care ai nevoie

Next Article

COVID-19 România: au fost raportate 10.142 noi cazuri la 35.762 teste efectuate. Rata de pozitivitate este de 28,36%

Related Posts